Trustpilot
Lär dig surfa - den kompletta guiden för nybörjare

Lära sig surfa – Den kompletta guiden för nybörjare

Lära sig surfa - Den kompletta guiden för nybörjare

Att lära sig surfa är en oförglömlig resa som stärker både kropp och sinne. Men kan verkligen vem som helst lära sig att surfa? Och hur förbereder du dig på bästa sätt inför din surfresa? Här är en komplett surfguide för nybörjare.

Drömmer du om att någon gång få surfa på en perfekt formad våg i solnedgången? Att paddla ut mot horisonten och njuta av total harmoni som spetsas med spänning och adrenalin? Ja, surf väcker helt klart någonting speciellt i oss och de flesta blir fullständigt frälsta redan när de fångar sina första vågor. För att du ska få uppleva en sådan eufori under din surfresa kan du ta till vissa enkla knep. Här är guiden som förverkligar dina våta surfdrömmar.

Isabelle, Magnus & friends
Vy över Baleal i Portugal
En surfare på stranden i solnedgång

Var kan man surfa som nybörjare?

Portugal är det mest vågkonsekventa landet i Europa, enligt vissa i hela världen. Sannolikheten att du hittar perfekta nybörjarvågor här är med andra ord stor året om. De allra flesta väljer dock att göra sin surfresa till Portugal under sommaren. Men faktum är att det finns flera fördelar med att lära sig surfa under hösten, vintern eller våren.

För det första dröjer sig värmen kvar under vinterhalvåret tack vare närheten till Ekvatorn och Atlantens värmande effekt. För det andra finns det gott om plats i lineupen och du kan fokusera fullt ut på att fånga dina vågor. För det tredje finns det surfspots som är skyddade från de stora vintervågorna och ger perfekta förutsättningar för nybörjare.

Baleal är en lysande stjärna på surfhimlen. Ett litet portugisiskt kustsamhälle som lockar till sig surfare från jordens alla hörn. Här finns skyddade stränder där vågor ständigt rullar in och bjuder på långa härliga åkturer som frälser den ena nybörjarsurfaren efter den andra. I Baleal finns den mycket omtyckta svenska surfskolan Magnus & friends där du är välkommen ung som gammal, nybörjare eller erfaren, om du reser själv, med kompisar eller med familjen.

Paradoxalt nog kan man från Baleal nästan blicka hela vägen upp till världens största våg som bryter in i mot fiskestaden Nazaré. Där hålls världsmästerskapen i big wave surfing varje år. Och ett stenkast från ditt surfcamp i Baleal hittar du Peniche och stranden Supertubos som är världsberömd för sina kraftfulla vågor som bildar häpnadsväckande långa ”barrels”. Där hålls världsmästerskapen i vanlig surfing varje år. Efter Pipeline och Sunset på Hawai flyger världseliten in till vår lilla by.

Som nybörjare där gör du bäst i att stanna på land och låta dig inspireras som åskådare. För att sedan surfa snälla nybörjarvågor vid de långgrunda sandstränderna i de skyddade vikarna vid Balealhalvön.

Mellan surfsessionerna

Stränderna i Portugal, inte minst runt Baleal, är omgivna av hänförande bergsformationer med oemotståndliga utsikter. Med en sådan våldsamt vacker natur som inramning till din surfresa finns alla möjligheter till minnesvärda stunder även när du inte surfar.

Dessutom bjuder de lokala barerna och restaurangerna på diverse kulinariska smakexplosioner, inte minst om du gillar fisk och skaldjur. Nattlivet går inte heller att klaga på utan här händer alltid någonting som kallar till sig alla festglada surfare.

Vilka vågor passar för nybörjare?

För totala nybörjare passar det bäst med små eller mellanstora vågor. En stor fördel är om det finns en långgrund sandstrand så att du har lång tid på dig att ställa dig upp. Det är extra bra om du även kan hitta en skyddad vik där strömmarna inte blir så starka och vågorna inte blir alltför stora. När du lär dig surfa ska du träna på små eller mellanstora obrutna vågor så kallade gröna vågor genom att din surfcoach puttar in dig i dessa så att du kan fokusera endast på att ställa dig upp, hitta balansen och så småningom börja svänga höger och vänster.

Det tar tid att vänja dig vid brädan, hitta rätt balans, samt optimera din pop-up, det vill säga rörelsen som tar dig från liggande läge till stående. Redan dag ett eller två brukar de flesta förstagångssurfare kunna ställa sig upp på brädan. Några behöver fler dagar på sig. Det är viktigt med tålamod och att träna på att njuta här och nu i denna spännande och roliga sport.

När du har fått till tekniken att ställa dig upp är det dags att ge sig på och fånga dessa obrutna, gröna vågor helt på egen hand. För att fånga dessa gäller det att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Om du är för sen är risken att vågen bryter över dig och sköljer ner dig i vattnet. Denna dråpliga manöver kallas för wipe out och är ett ständigt närvarande fenomen för surfare på alla nivåer. En annan viktig skillnad är att du måste styra brädan åt det håll som vågen är ”öppen”, det vill säga fortfarande inte har brutit. Detta innebär att du surfar antingen åt höger eller åt vänster, samtidigt som vågen för dig in mot land.

Hur fångar man en grön våg?

  1. Hitta rätt position i vattnet, några meter längre ut än där vågen du ska fånga kommer att bryta.
  2. När vågen närmar sig måste du tajma den rätt samtidigt som du paddlar in mot land.
  3. När vågen nästan är ikapp dig tar du några kraftiga paddeltag för att skapa tillräcklig hastighet. På så sätt kommer ner i vågen som samtidigt drar dig bakåt och uppåt.
  4. När du känner att brädan har fått fart i den riktning du vill kan du ställa dig upp och surfa iväg på vågen.

Vilken surfbräda passar för nybörjare?

Gärna så stor och bred som möjligt! Ju mer volym brädan har desto bättre flyter den, vilket gör det lättare att fånga vågorna. Och ju bredare den är desto bättre balans får du när du surfar. När du är helt bekväm med att paddla och fånga vågor på en stor bräda kan du välja att prova på en mindre. Men om du däremot trivs bra med din stora bräda  är det klart att du ska fortsätta på samma spår.

Shortboards och longboards

Dessa två olika grenar inom surf är vitt skilda och kan i princip betraktas som två olika sporter. För att göra aggressiva manövrar och svängar i stora vågor behöver du en mindre bräda, det vill säga en shortboard. Longboarding är den mer klassiska stilen inom surf där du till exempel dansar dig hela vägen fram till nosen på brädan och bjuder på en så kallad ”noseride”. Sådana dansnummer och balanskonster utförs på stora surfbrädor.

Behöver jag verkligen en instruktör?

Det är bra med självförtroende men undvik att paddla ut helt ensam de första gångerna du surfar. Med en instruktör till hands kommer du med stor säkerhet att fånga fler vågor än utan. Du får värdefulla tips och skjuts i rätt riktning för att du ska fånga vågorna, bokstavligt talat. Dessutom kan du som helt oerfaren surfare göra misstag som riskerar att skada dig själv eller andra surfare i vattnet. Av dessa anledningar rekommenderar vi starkt att du bokar din första surfresa med lektioner från en professionell instruktör.

Måste jag vara vältränad för att lära mig surfa?

Nej, du behöver inte vara vältränad för att lära dig surfa. En person som aldrig har surfat tidigare kommer att bli trött, oavsett hur vältränad hen är. Att ligga raklång på en bräda och paddla ute bland vågor och sedan ställa sig upp kräver nämligen en unik koordination och balans. Du måste helt enkelt vänja kroppen vid situationen. Däremot är det en klar fördel att vara stark, uthållig och framförallt rörlig, speciellt om du ska surfa flera dagar i sträck.

Du behöver som sagt inte träna inför din surfresa men vill du ändå göra det så kan du välja någon eller några av följande övningar eller träningsformer: burpees (förklaras mer nedan), armhävningar, löpning, simning eller yoga.

Vilka muskler används när man paddlar?

Många tror att armstyrka är viktigast när man paddlar. Men sanningen är att du helst ska använda de betydligt större ryggmusklerna för att dra armarna bakåt genom vattnet. Om du paddlar på rätt sätt undviker du smärta i axlarna samtidigt som sannolikheten för att du snart fångar din första våg ökar.

För det första ska du inte ligga tungt med ben och överkropp på brädan. Detta försämrar nämligen balansen och gör det svårare att få ordentligt tryck i paddeltagen. Istället ska du försöka hitta din tyngdpunkt centralt nedanför naveln, i höjd med höftbenet, med benen utsträckta och överkroppen lätt upplyft över brädan. För att hålla denna position en längre tid krävs en hel del bålstyrka och därför är musklerna i ryggslutet samt nedre magmuskler ovärderliga för surfare.

Tips på övningar för starkare bål

  • Plankan
    Lägg dig på golvet med bröstet nedåt och lyft sedan hela kroppen så att endast underarmar och fötter vidrör marken. Behåll denna position så länge du orkar och var noga med att rumpan inte faller ner mot golvet då detta kan skada ryggen. Plankan är en statisk övning som ger uthållighet och stabiliserar bålen.

 

  • Rygglyft
    Lägg dig raklång på mage med överarmar utsträcka åt sidan och underarmarna framåt. Lyft överkroppen med hjälp av de nedre ryggmusklerna och stanna gärna i denna position så länge du kan. Nästa steg är att samtidigt lyfta på benen en liten bit över marken. Detta är en mycket användbar övning som liknar den position du har på brädan när du paddlar.
En surfinstruktör visar en nybörjare hur man gör en pop-up
Tjejer övar surfövningar på varsin surfbräda på stranden
En man paddlar i vågorna under en surflektion

Hur gör man en pop-up?

Nästa moment är det som de allra flesta får kämpa mest med. Det är också det sista momentet innan du faktiskt står på brädan och får chansen att uppleva surfeuforin på riktigt. Pop-up, eller varför inte upphopp, är precis som det låter den rörelse som tar dig från liggande läge till stående. Det är en dynamisk rörelse som aktiverar oerhört många muskler i kroppen och det viktigaste är således att koordinera musklerna för just den rörelsen. Om vi ska understryka någonting som hjälper dig att lyckas med din pop-up så är det rörlighet i bål, höft och rygg.

Tips på övning för att lättare kunna göra en pop-up:

  • Burpees

Böj på knäna och sätt händerna i marken framför dig. Släng bak bägge benen och sträck ut kroppen i armhävarställning. Hoppa sedan fram med bägge benen igen, samtidigt som du håller kvar händerna i marken. Avsluta med ett explosivt upphopp och gör därefter om övningen så många gånger du orkar.

Simma dig i form inför surfresan

Det är viktigt att känna sig bekväm i vattnet. Därför rekommenderar vi dig som sällan besöker simhallen att ta dig dit några gånger innan du åker iväg och surfar. Att simma ger nämligen god rörlighet och styrka i både axlar, rygg och bål, vilket kommer att hjälpa dig när du ska lära dig surfa. Ta även tillfället i akt att dyka ner och träna på att hålla andan under vattnet. Detta gör dig lugn och säker när du ramlar av brädan och vågorna sköljer över huvudet.

Tre goda råd inför din surfresa

  1. Håll alltid huvudet högt!
    När du balanserar på en linje ska du alltid rikta blicken på en punkt långt framför dig. Precis samma sak gäller när du surfar. Håll alltid huvudet högt och titta åt det håll som du vill att brädan ska ta dig. Så fort du tittar neråt är risken stor att du tappar kontrollen.

 

  1. Varva ner med yoga och meditation
    Yoga och meditation är populära komplement till surf. Förutom att sträcka ut dina ansträngda muskler får du även med dig en djupare medvetenhet om din andning. Detta kan komma till användning för att hitta rätt fokus och harmoni när du surfar.

 

  1. Låt saker och ting få ta sin tid
    Om du räknar med att fånga gröna vågor helt själv redan första dagen är risken stor att du blir besviken. Därför är det viktigt att lägga ribban på en rimlig nivå och låta saker och ting få ta sin tid. Klyschan som säger att ”alla har varit nybörjare någon gång” tåls att upprepas och ger tröst när du känner dig besviken.
Barn lär sig surfa på jullovet i Baleal, Portugal
Pojke surfar stor våg på sportlovet i Baleal